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Lição Especial na Sexta-Feira, dia 13 de Maio: Motorcycle Dynamics and Control in Virtual Prototyping Studies  

12 Maio 2011, 15:22 Antonio Manuel dos Santos Pascoal

Aos alunos e alunas de ModSim

Tal como explicado nas aulas teóricas, no ambito da disciplina de ModSim temos o hábito de convidar especialistas a dar uma ou mais palestras àcerca de assuntos relacionados com a Modelização e Simulação, que abram horizontes para uma melhor compreensão das ligações entre a engenharia e a ciência ou a indústria. Nesse sentido, o Dr. Alessandro Saccon, investigador do ISR-IST dará na sexta-feira dia 13 de Maio uma palestra subordinada ao tema da modelização de motos, onde focará aspectos teóricos e descreverá a sua experiência como consultor da fábrica de motos italiana DUCATI.

Anexo a seguir o título e um sumário da apresentação, que terá lugar DURANTE A AULA TEÓRICA DE SEXTA-FEIRA, DAS 15:30-17:00. Dado que se trata de um convidado, ele fará essa apresentação uma única vez pelo que me permito sugerir que no dia 13 (e somente neste dia, a título excepcional), os alunos da aula das 8:00-9:30 assistam à aula da tarde. Estou certo de que acharão a apresentação extremamente interessante, amplamente ilustrada com figuras e videos. 

Agradeço a amabilidade da vossa presença

Cumprimentos

Antonio Pascoal

 

Motorcycle Dynamics and Control
in Virtual Prototyping Studies

 

Multi-body vehicle models are used by vehicle dynamics departments of car and motorcycle manufacturers to evaluate the handling, comfort, and performance of a given mechanical design.

 

The aim of this presentation is to describe how nonlinear and optimal control techniques can be used in this context to help design and racing engineers to improve the design of sport and racing motorcycles The dynamics of two-wheeled vehicles is extremely rich. It exhibits, to cite the most important features, unstable dynamics, underactuation, mechanical symmetries, counter-steering (roughly speaking the fact that one has to steer left in order to turn right), a wide range of operating conditions,and speed dependent transitions from instability to stability regions.

 

One of the most delicate aspect of motorcycle modeling is tire dynamics, for which semi-empirical dynamical models are usually adopted. We will highlight the most important features of motorcycle modeling for handling studies, depicting the state of the art. In the study of motorcycle handling, closed-loop strategies are necessary since open-loop maneuvers, typically used in the study of car handling, are not effective. Indeed, the application of open-loop steering and throttle inputs to a simulated two-wheeled vehicle just makes the vehicle fall quickly to the ground. The requirement that the  multi-body motorcycle model must stay upright while accurately following a desired path and speed profile assignment makesthe control design for such multi-body vehicles nontrivial. We will discuss how a  control design model,of reduced order, can be used in the design of an effective control strategy.

 

The presentation will be concluded discussing future research directions and showing simulation results.

 

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Alessandro Saccon, Ph.D.           

Institute for Systems and Robotics (ISR)   www.isr.ist.utl.pt

Instituto Superior Tecnico (IST)  www.ist.utl.pt

Tel: +351 21 841 8089 

Fax: +351 21 841 8291

Email: asaccon  (at) isr.ist.utl.pt

Website:  http://www.isr.ist.utl.pt/~asaccon/

 

Instituto de Sistemas e Robótica

Instituto Superior Técnico, Torre Norte - 8

Av. Rovisco Pais, 1

1049-001 Lisboa, Portugal

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Cancelamento de Aulas Teóricas do dia 15 de Abril

14 Abril 2011, 13:57


Alteração ao Planeamento dos Laboratórios

13 Abril 2011, 09:55


P3 do Teste Tipo No.1

11 Abril 2011, 12:42


Interrupção dos Laboratórios

5 Abril 2011, 00:15

Corpo Docente

Antonio Manuel dos Santos Pascoal

Responsável

antonio@isr.ist.utl.pt

Alexandre José Malheiro Bernardino
alexandre.bernardino@tecnico.ulisboa.pt