Dissertação

{pt_PT=Interactive Television: An Open Framework for Media Graphics Interoperability using X3DOM and WebRTC} {} EVALUATED

{pt=O desenvolvimento de aplicações “second screen” está a aproximar as tradicionais “software houses” dos produtores de conteúdos para televisão. Contudo, a falta de conhecimento específico nesta área de negócio resulta tendencialmente em soluções não integradas com os processos e infraestrutura dos estúdios de televisão. Na presente dissertação propomos o desenvolvimento de uma “framework” para interoperabilidade entre as aplicações “second screen” e os sistemas de grafismo especificamente desenvolvidos para televisão, facilitando a utilização de vistas imersivas na representação da interação do telespetador com o programa de televisão em direto. A abordagem definida utiliza X3D como modelo comum de grafismo e DOM como modelo intermédio de interoperabilidade, disponibilizando uma interface unificada para controlar os sistemas de grafismo de forma independente dos comandos proprietários definidos pelos fabricantes. Os resultados mostram que em média a latência associada (pedido e resposta) a uma operação simples (e.g., AppendChild) é inferior a 5 milissegundos. Este valor representa menos de 5% da latência máxima recomendada (100 milissegundos) para um grau de satisfação percetual ótimo. Para os casos estudados, foi possível reproduzir o mesmo efeito visual e comportamental nos sistemas de grafismo VizRT e Unity3D, tendo como base um modelo definido em X3D., en=Second screen applications development is bringing software houses closer to broadcasters. In some cases, reduced knowledge about the broadcast environment led to solutions that are not integrated with existing processes and technical infrastructure, namely real-time graphics solutions specifically developed for broadcast. In this thesis, we propose an open framework for media graphics interoperability (OFMGI) to facilitate the use of immersive views of the second screen end-user interaction with live television programmes. This is achievable by providing a unique interface to control (virtually) any computer graphics engine that is available ‘on-set’, bridging the gap between second screen and broadcast environments. OFMGI provides both syntactic and semantic interoperability. Our approach uses X3D as the common model for both second screen and broadcast graphical views, and DOM as the intermediate model to interoperate with broadcast renderer engines through a unified interface. Results show that on average, in normal operation mode, one simple instruction round trip between our framework and the renderer engine is below 5 milliseconds. This represents less than 5% of the maximum latency value (100 milliseconds) for optimal satisfaction regarding user perception of delay. Moreover, for the studied cases, we reproduced the same visual effect and behaviour on both VizRT and Unity3D renderer engines.}
{pt=Second Screen, Broadcast Graphics, X3D, DOM, VizRT, Unity3D., en=Second Screen, Broadcast Graphics, X3D, DOM, VizRT, Unity3D.}

novembro 6, 2015, 9:0

Orientação

ORIENTADOR

João Manuel Brisson Lopes

Departamento de Engenharia Informática (DEI)

Professor Auxiliar