Dissertação

{en_GB=Internationalization Strategy: Definition of the Market Selection Factors for Frontier Markets. Case Study of a Portuguese Trading Company} {} CONFIRMED

{pt=A seleção de mercados internacionais é uma ferramenta indispensável na estratégia de internacionalização das empresas, tendo um papel determinante na análise dos mercados de fronteira que representam um subgrupo dos mercados emergentes. Os mercados emergentes são caracterizados como mercados em desenvolvimento com indicadores de um saudável crescimento económico, enquanto que os mercados de fronteira são mais pequenos e menos líquidos. A seleção de mercados desenvolveu fatores apropriados para a análise dos mercados emergentes, mas não para a análise dos mercados de fronteira. Esta lacuna devia-se à falta de informação sobre estes mercados. Contudo, a internet possibilitou que este tipo de informação esteja agora disponível através de fontes públicas que apre-sentam dados que antes não estavam disponíveis. Neste contexto, o principal objetivo desta dissertação, é o estudo dos fatores de seleção de mercados aplicados à análise dos mercados de fronteira. Através de um modelo desenvolvido para os mercados emergentes foi testada a aplicabilidade destes fatores no estudo dos mercados de fronteira. Este estudo foi realizado com base num estudo de caso. Foi escolhida uma empresa portuguesa de trading de bens de grande consumo que trabalha nos países da África Subsariana, e que procura expandir a sua presença nesta região. Desta análise concluímos que os fatores indispensáveis na seleção de mercados de fronteira são os de análise de risco e de infraestruturas. Demonstrámos que os fatores de seleção de mercados emergentes são válidos na análise dos mercados de fronteira. Evidenciámos que os mercados podem ser analisados, porque a informação já é disponibilizada. , en=International market selection is an indispensable tool in any internationalization strategy. It is used by companies to guide the decision process in the selection of foreign markets. Market selection plays a determinant role in the analysis of frontier markets. These markets are a sub-set of emergent markets. Emergent markets can be defined as less developed countries with indications of healthy economic advancement. Frontier market are smaller and less liquid than its emergent counterparts. Market selection theory has proposed factors and models for emergent markets, but not for frontier markets. This absence is justified by the lack of readily available public information for frontier markets, necessary for international market selection. This gap may change given that the internet has made market data readily available to the public. In this context, our dissertation’s primary objective is to study the market selection factors for frontier markets’ analysis and determine which are the critical factors. We tested the applicability of emergent markets’ selection factors in the analysis of frontier markets, using the case study of a Portuguese of fast-moving consumer goods trading company. The company works mainly in the Portuguese speaking countries in sub-Saharan Africa, but is now looking to expand to other frontier markets in this region. We determined the critical factors in frontier markets’ analysis are risk and infrastructural factors. We successfully showed that emergent markets’ factors are suitable for frontier markets’ analysis and that frontier markets can be analyzed in international market selection, since the necessary information is currently available. }
{pt=Internacionalização, Seleção de Mercados, Mercados de Fronteira, África Subsariana, Empresa de Trading., en=Internationalization, Market Selection, Frontier Markets, Sub-Saharan Africa, Trading Company.}

Dezembro 2, 2019, 10:0

Orientação

ORIENTADOR

Hugo Miguel Fragoso de Castro Silva

Departamento de Engenharia e Gestão (DEG)

Professor Auxiliar Convidado

ORIENTADOR

Joana Serra da Luz Mendonça

Departamento de Engenharia e Gestão (DEG)

Professor Auxiliar