Dissertação

{en_GB=Modeling social impacts: correlation analysis of child labour and causality in discrimination} {} EVALUATED

{pt=A desigualdade de género impede frequentemente as mulheres do direito à educação, cuidados de saúde e emprego, afetando a sua qualidade de vida e independência económica. O trabalho infantil também permanece um problema generalizado, com crianças em países de baixos rendimentos frequentemente obrigadas a trabalhar. Para compreender as causas destes problemas, esta dissertação aprimora a metodologia de ciclo de vida social, incorporando análise de causalidade para avaliar os impactos sociais do trabalho infantil e da discriminação de género. Com técnicas econométricas, como testes de co-integração e análise de causalidade de Granger, esta dissertação estabelece relações de causa e efeito que oferecem informações relevantes a legisladores. Dados internacionais do World Bank serão analisados para examinar variáveis como o produto interno bruto per capita, índice de desenvolvimento humano, acesso à eletricidade e taxa de fertilidade. Os resultados indicam que o trabalho infantil está relacionado com a instabilidade económica, enquanto a discriminação de género varia entre países, afetando fatores como taxas de fertilidade, crescimento económico e desenvolvimento humano. Esta dissertação destaca a relevância do estudo de causalidade no contexto da avaliação de impacto social, contribuindo para alcançar os objetivos de desenvolvimento sustentável, especialmente igualdade de género (Objetivo 5) e trabalho digno e crescimento económico (Objetivo 8). Além de melhorar a metodologia de ciclo de vida social, esta dissertação possibilita o desenvolvimento de políticas e iniciativas de responsabilidade social orientadas para o desenvolvimento sustentável e práticas sociais equitativas a nível global., en=Gender inequality often restricts women and girls from accessing education, healthcare, and employment, affecting their quality of life and economic independence. Similarly, child labour remains a widespread issue, with children in lower-income countries frequently forced into work at young ages, often under hazardous conditions. To understand the underlying causes of these issues, this dissertation advances the social life cycle framework by incorporating causality analysis to assess the social impacts of child labour and gender discrimination. With the integration of econometric techniques, such as cointegration tests and Granger causality analysis, this dissertation creates cause-and-effect relationships that can be used to provide insight to policymakers and stakeholders. International datasets from the World Bank will be used to analyse variables such as gross domestic product per capita, human development index, access to electricity, and fertility rate, among others. The findings indicate that child labour is related to economic instability, while gender discrimination varies significantly between countries, affecting factors such as fertility rates, economic growth, and human development. This dissertation emphasises the importance of causal frameworks within the social life cycle impact assessment methodology. By refining impact pathways, this approach contributes to achieving the Sustainable Development Goals, specifically those focused on gender equality (Goal five) and decent work and economic growth (Goal eight). This dissertation not only improves the social life cycle methodology, but also allows for targeted policy development and corporate social responsibility initiatives aimed at promoting sustainable development and equitable social practices worldwide.}
{pt=Trabalho infantil, Discriminação de género, Avaliação Social do Ciclo de Vida, Desenvolvimento sustentável, Análise de Causalidade., en=Child labour, Gender discrimination, Social Life Cycle Assessment, Sustainable development, Causality Analysis.}

dezembro 4, 2024, 9:30

Orientação

ORIENTADOR

Inês Isabel Carrilho Nunes

Departamento de Engenharia e Gestão (DEG)

Professor Auxiliar

ORIENTADOR

Andreia Maria Rodrigues dos Santos

Departamento de Engenharia e Gestão (DEG)

Professor Auxiliar Convidado