Dissertação

{en=Centralization of Multi Domestic Activities in the Banking Sector: An application to the Millennium bcp's Group} {en=An application to the Millennium bcp's Group} EVALUATED

{pt=Num ambiente de forte concorrência, os bancos vêem-se pressionados para manter níveis de eficiência elevados. Em bancos multinacionais, a diversidade de geografias onde operam provoca a duplicação de operações, acarretando muitas vezes custos desnecessários. Assim, as maiores instituições financeiras internacionais estão já a optar pela centralização das suas operações cross-borders como caminho para a redução de custos operacionais e consequente aumento de eficiência. A presente dissertação pretende, numa primeira fase, encontrar as áreas com maior potencial de centralização, sendo analisadas as vantagens e desvantagens dessa integração, à luz das práticas de alguns dos maiores bancos internacionais. Em seguida é feita uma aplicação concreta ao caso do Grupo Millenium bcp, com particular incidência nas operações da Polónia, Grécia e Roménia. O estudo foca-se na área dos cartões, onde se pretende encontrar oportunidades de centralização multi-doméstica. A análise levou-nos a concluir que as actividades com maior potencial de centralização são a produção física de cartões e a prevenção de fraude. Para optimização da primeira, propôs-se uma estratégia de outsourcing mista ? central e doméstica ? na qual as reduções de custo podem atingir os 10%, caso o outsourcer central seja localizado em Portugal. Na prevenção de fraude concluiu-se que a implementação de uma plataforma comum poderia ser traduzida em ganhos significativos, nomeadamente uma redução de 34% em relação aos actuais volumes globais de fraude. Este estudo, para além de comprovar os benefícios da centralização de operações, proporciona também a quantificação real desses ganhos. , en= Nowadays, banks struggle to maintain their competitiveness and develop strategies to improve efficiency, by decreasing operational costs. When multinational banks are concerned, the diversity of geographies becomes an important issue, since it multiplies the amount of repeated operations across borders, implying unnecessary costs. Therefore, banks are starting to centralize some of their functions into shared-services centers to achieve significant costs savings. This dissertation aims to analyze the core areas within a bank, according to their potential of centralization. During the analysis, several examples are given, referring to some of the biggest European and world-wide banks? procedures. Afterwards, a specific application is done to the Millennium Group, one of the biggest players in the Portuguese banking system and with important international operations, from which Poland, Greece and Romania are highlighted. Special focus is given to the Cards Department, in order to identify opportunities of centralization along the Group?s operations. It was concluded that the activities with the highest centralization potential were the physical card production and fraud prevention. To optimize the former, it is suggested a mixed strategy of central and domestic outsourcing, where cost reductions can achieve 10% of the current global card production costs, if the outsourcer is located at one of the Portuguese outsourcers; Fraud Prevention can improve its efficiency through the implementation of a common platform where the potential reductions can be as high as 34%. This study, not only confirms the benefits accomplished through centralization of operations, but also enables the gains quantification. }
{pt=Potencial de Centralização, Eficiência, Custos Operacionais, Unidades Multi-Domésticas, Cartões., en=Centralization Potential, Efficiency, Operational Costs, Multi-Domestic Units, Payment Cards.}

novembro 2, 2010, 10:30

Orientação

ORIENTADOR

Maria Margarida Martelo Catalão Lopes de Oliveira Pires Pina

Departamento de Engenharia e Gestão (DEG)

Professor Auxiliar